- Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини. Стаття 60. Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” -

неділю, 8 березня 2015 р.

У чому причина успіху Швейцарії?

«Пряма демократія гарантує помірне споживання грошей платників податків»

Доктор юридичних наук Маріанна Вютріх

Сьогодні багато країн по вуха в боргах і не в змозі навести лад у себе вдома. Те, що в Швейцарії справи ідуть краще, ніж в інших країнах, хвилює багатьох політиків і журналістів інших країн.
 
Оскільки вони не знайомі зі швейцарською моделлю держави, вони вважають, що процвітання Швейцарії бере свій початок в основному у фінансовій сфері. Це не так.
Потужність  економіки Швейцарії базується насамперед на малих і середніх підприємствах (МСП).
Добробут Швейцарії  тільки в незначній мірі залежить від прибутковості банків. Так, півроку тому писалося у щоденній пресі стосовно Швейцарського національного банку:
“Вартість швейцарських банків постійно зменшується: На кінець 2012 року вона становила тільки 35 млрд. франків, що відповідає лише 6 відсоткам валового внутрішнього продукту (ВВП) ” (див. “20 Minuten” від 17 червня 2013 року).
І справді, швейцарська економічна міць базується насамперед на малих і середніх підприємствах (МСП), на які припадає більше 90 відсотків бізнесу.
Крім того, більшість швейцарських банків і є МСП.

Причини високої економічної ефективності Швейцарії

Серед причин високої економічної ефективності Швейцарії – високий рівень освіти і мотивація до роботи, надійність бізнесу і висока якість продукції. Ще два особливо важливі чинники відносяться до цього :
- Компактна децентралізована економіка: За аналогією з федеральною структурою Швейцарії, компанії зосереджуються не тільки в містах.  Багато хороших малих і середніх підприємств розташовані у сільській місцевості, і їхнє керівництво – це жителі місцевої громади або ж цього кантону, які відчувають відповідальність за процвітання (створення/збереження робочих місць) своєї країни.
- Сильна дуальна система  (теорія і практика) середнього професійного навчання: Понад дві третини молодих швейцарців проходять професійно-спрямоване навчання. Майже всі малі та середні підприємства та всі великі компанії надають можливість  професійно-виробничого навчання молоді. Це для них (підприємств) очевидний внесок у добробут країни, одночасно і формування підростаючого покоління відповідальних фахівців і громадян, які здатні і готові зайняти своє місце у здійсненні прямої демократії.

Пряма демократія і державний бюджет

Чому у Швейцарії так мало боргів?
Державна структура прямої демократії має істотний вплив на фінансовий стан швейцарської політичної системи.
На відміну від більшості інших країн, Швейцарія має відносно збалансований державний бюджет, федеральні бюджети, бюджети кантонів та муніципалітетів. За це відповідають три фактори:

1. Громадяни приймають рішення про державні витрати

Всі кантони і громади проводять або обов’язкові або факультативні фінансові референдуми. Таким чином виборці напряму приймають рішення стосовно державних витрат. Якщо вони вирішують, що витрати непотрібні або надмірні, вони голосують Проти. Таке буває часто. Прикладом можуть служити найбільші громади Швейцарії – міста Цюріха і кантону Цюріх, найбільш густонаселеного кантону, а також маленького села в кантоні Шаффхаузен на півночі Швейцарії.

- Місто Цюріх, 400 000 жителів:
Обов’язковий фінансовий референдум
Стаття 10 статуту громади: Голосування громадою [тобто членами громади з правом голосу] є обов’язковим: [...]
г) єдиноразові витрати під конкретну потребу понад 20 000 000 франків або щорічні витрати під конкретні потреби у розмірі понад 1 мільйон швейцарських франків на рік.
Приклад: голосуванням громади 22 вересня 2013 року була відхилена ініціатива взяти в кредит 216 млн. франків на будівництво стадіону – ЗА 49,2%, ПРОТИ 50,8%.

- Кантон Цюріх, 1,4 млн. жителів:
Факультативний фінансовий референдум
Стаття 33 конституції кантону: за запитом на голосування жителям виносяться:
г. Рішення ради кантону стосовно:
1) нових одноразових витрат понад 6 мільйонів франків,
2) нових щорічних витрат понад 600 000 франків
Для проведення факультативного референдуму в кантоні Цюріх достатньо зібрати лише 3000 підписів (Стаття 33 конституції кантону).

- Громада Бюттенхардт SH, 354 жителів:
Збори громади
Збори громади відбуваються [попри багато іншого, DV] з наступних питань:
- Рішення про нові разові витрати понад 20 000 франків
- Рішення про щорічні витрат понад 5000 франків на рік.
- Рішення про придбання, обмін або продаж землі або надання дозволу на будівництво понад 30 000 франків.
У громадах, де проводяться збори, громадяни також щороку голосують стосовно бюджету. Вони можуть видаляти статті витрат, як, наприклад, зробила громада Бюттенхардт (поряд з багатьма іншими громадами), відхиливши 29 Листопада 2012 року витрати у розмірі 1100 франків на запланований природний парк Шаффгаузен.

2. Громадяни вирішують про податки

У федерації, кантонах і громадах громадяни з правом голосу приймають рішення про впровадження нових податків та збільшення або зменшення існуючих податків.
- Приклад по федерації: на референдумі 27 вересня 2009 року було прийнято рішення про тимчасове збільшення ПДВ на користь страхування на випадок інвалідності з 7,6 до 8%.
- Приклад Кантону Цюріх:
Обов’язкове голосування про податки
Стаття 32 конституції кантону: на голосування жителям виносяться: [...] е. податкового законодавства [...] та їх змін, які вводять нові податки або вищий податковий тягар для окремих випадків.
- Приклад громади Бюттенхардт:
На щорічних зборах громади  голосують про податкову ставку на території громади.
Коли потрібно побудувати нову будівлю для школи, збільшують громадяни ставку податку або вони відремонтовують існуючу будівлю школи – так просто це функціонує. 
Прямим наслідком прав громадян приймати рішення, особливо в громадах: Швейцарські громади в більшості випадків є прибутковими.

3. Границя державного боргу

Виборці у федеральному уряді і в більшості кантонів, як і в багатьох містах ввели на референдумах так звану границю боргу.
“На відміну від глобальної тенденції в світі, Швейцарія за останні роки скоротила державні борги. До 2016 року відношення державного боргу (федерація, кантони, громади та фонди соціального забезпечення) може впасти до рівня нижче 30%, в той час як в багатьох інших місцях цей показник сягає 100% і більше. Велика заслуга цього є введена в 2003 році границя державного боргу». (Див.”Neue Zürcher Zeitung» від 15.11.2012)

- Границя державного боргу у федерації:
Федеральна конституція  Стаття 126 управління бюджетом
1. Федерація врівноважує в довгостроковій перспективі свої доходи і витрати.
2. Максимальні витрати в проекті бюджету регулюються попередніми оцінками доходу, беручи до уваги економічну ситуацію.
3. При непередбачуваних фінансових потребах максимальні витрати, згадані в пункті 2, можуть бути відповідно збільшені. Прийняття рішення про збільшення витрат відбувається на Федеральних Зборах відповідно до статті 159, пунктом 3 літери с.
4. У випадку, коли держвитрати перевищать заплановані  максимальні витрати, зазначені в пункті 2 або 3, тоді ці створені додаткові витрати повинні бути компенсовані на протязі наступних років (тобто враховані при закладанні послідуючих держбюджетів)
- Границя боргу в кантонах
Кантони використовують різноманітні механізми. Аппенцелль Іннерргоден, наприклад, не має границі боргу, так як бюджети Аппенцелль і так дуже економні.

Два приклади:
У кантоні Люцерн поточні витрати згідно конституції  кантону не можуть перевищувати надходження. У випадку винекнення дефіциту бюджету, його належить погасити в межах чотирьох до восьми років, при цьому враховується економічна ситуація.
У кантоні Санкт-Ґаллен намагаються збалансувати поточні рахунки. Якщо витрати перевищують бюджетні обмеження, передбачається підвищення податків. 

Висновок
Хороший стан швейцарського державного бюджету є результатом прямої демократії та її ретельного здійснення виборцями в федерації, кантонах і громадах.
Кожен громадянин в Швейцарії або за кордоном покликаний виправити розповсюджені невірні уявлення про походження пристойного швейцарського бюджету.

7 коментарів:

  1. Створити Швейцарию з України!!!

    ВідповістиВидалити
  2. потрібно спочатку відтворити нормальний природний відбір людей в Україні

    ВідповістиВидалити
  3. Швейцарія, яка не воювала вже більше століття, має державний борг і тільки вживає заходів по його мінімізації. В Україні іде війна вже два роки, уряд за цей час зменшив державний борг (це погано для рівня життя населення, але добре для майбутніх поколінь), Україна протистоїть жахливому північному монстру(які витрати на оборону!), але уряд не критикує тільки лінивий. Важко жити, але треба вміти бути реалістами. Ми платимо пенсію людям на окупованих територіях (34 млрд.грн)- бо то ж наші люди (чи платив Сталін пенсію людям, які були на окупованих територіях? - смішно звучить). Уряд потрібно критикувати за якісь промахи, але пропонувати альтернативні і здійсненні рішення, а не демагогічні пропозиції.

    ВідповістиВидалити
  4. Щоб з України зробити Щвейцарію, треба ввести податкову систему, подібну до швейцарської - 12-ступеневе прогресивне оподаткування доходів фізичних осіб. Почати хоча би з 5-6 ступеневого оподаткуаання.

    ВідповістиВидалити
  5. Але наші олігархи скоріше вдавляться, ніж таке допустять. Висновок - відсторонити монополії від влади і прийняти антимонопольне законодавство.

    ВідповістиВидалити

- КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ - Стаття 5. Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Стаття 13. Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. -
- Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Стаття 19. Конституції України -

НАЙЦІКАВІШЕ В БЛОЗІ